tisdag 18 juli 2023

Plommonmarmelad och sylt

Promenerade under plommonträdet och såg detta... 👀. 

Som det ser ut så kommer vi att få måååånga plommon i år... och jag menar många. Trädet är jättestort! 

Detta ledde ju då till frysrensning i full fart. Måste ju få plats med nya plommon! Hittade 4 kg plommon från förra huset som jag kokade sylt/marmelad av. Sylt/marmelad ja, det kan det bli om man är lite ouppmärksam... 😅. Det blev lite blandat denna gång, det var lite olika mycket vätska i plommonen också så jag får väl  skylla på det? 

Sen är det perfekt att frysa in plommon som man ska göra annat av för det går väldigt lätt att få ur kärnorn och att få av skalet (om man nu vill få bort det, ger annars bra med färg).

Att koka plommonsylt och marmelad går jättefort med syltsocker. Jag brukar använda följande grundrecept men med olika smaksättningar! 

Ingredienser

1 kg plommon

1 l syltsocker

Gör så här:

Kärna ur plommonen och lägg dem i en kastrull. Häll på syltsockret. Koka upp och koka ca 15 minuter för marmelad och 12 för sylt men gör alltid marmeladprovet, det beror ju på hur mycket vätska som finns i frukten. När sylten har kokat upp kör jag med mixerstaven så att sylten blir lite mer finfördelad.

Marmelad provet gör du genom att ta lite marmeladen/sylten och dra ut det över en tallrik, gör en skåra i sylten och vippa sen på tallriken, rinner den ihop är det sylt och vill du då ha marmelad kokar du en liten stund till. Går även att hälla en par droppar i ett glas kallt vatten, stannar dropparna i hop är marmeladen klar, böandas de med vattnet så är den fortfarande för lös.

Glöm inte att skumma av sylten innan du häller den pårena varma burkar. Obs burkarna ska vara riktigt varmaför att inte spricka när man häller i den kokande sylten så jag brukar hälla i kokande vatten som får stå i burkarna i ca 5 min.

Jag brukar smaksätta med lite olika saker, t ex nedanstående:

Vanilj - lägg i 1/2 tsk vaniljpulver när sylten kokat klart för att få bästa smaken

Rom och vanilj - häll i 1 dl rom efter ca 10 minuter och sedan vaniljen när sylten kokat klart.

Kardemumma - häll i 2 tsk nymortlad kardemumma när sylten kokat upp. 

Kanel, Stjärnanis och vanilj - lägg i 2 st kanelstänger, 4 st stärnanisar när sylen kokat upp och sedan 1/2 tsk vaniljpulver när sylten kokat klart.  

Sen är det bara att äta och njuta, t ex till en god ost, till stekt fläskkött i stället för gelé, i en rulltårta det eller på nyrostat bröd till frukost ❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar