onsdag 19 juli 2023

Butter chicken, sanslöst gott!

Jag och dottern var i Manchester för ett par veckor sedan och hälsade på min au pair familj som jag var hos 1990-1991... och vi har fortfarande kontakt. De är några av de mest fantastiska människor som jag känner ❤️  Alla skulle behöva en Chris och Colette i sina liv för att inte tala om deras 4 härliga ungar och deras barn! En förmån helt enkelt! 

De frågade vad vi ville ha att äta när vi var på besök och både jag och dottern sa Indian curry eller Roast dinner och de hade fixat båda!! 

På lördagkvällen efter att ha varit på Manchester International Festival och turistat runt i Manchester så gick vi på Sigirya en Sri Lankisk restaurang i Hale. Sagolik mat och där åt vi bland annat Butter chicken och Emma har pratat om denna sedan dess så jag tänkte att jag måste prova och se om jag kunde få till något liknande och det gjorde vi! Receptet kommer ursprungligen från ICA men sen som vanligt så kan jag ju aldrig följa ett recept rakt av... 😅



Ingredienser 4 portioner

Marinad görs i god tid minst 1 timme innan men helst ska den stå ett dygn
1 msk riven färsk ingefära
2 vitlöksklyftor
1 dl matlagningsyogurt
2 tsk garam masala
1 tsk gurkmeja
1/2 tsk chilipulver
1/2 tsk salt
600 g kycklingfilé
1 msk olja att steka i

Sås
1 finhackad gul lök
1 msk finriven färsk ingefära
1 msk olja
2 msk smör
2 vitlöksklyftor
1 msk  garam masala
1 tsk malen koriander
3 krm chilipulver
1/2 tsk salt
1 burk krossade tomater
2 dl vispgrädde
1 msk socker

Förberedelse marinad och kyckling
Skala och riv ingefäran och vitlöken. Blanda med yogurten och blanda i kryddorna.
Skär ner kycklingfilén i strimlor och lägg i yogurtblandningen. In i kylskåpet minst en timme men helst över natten. 

Såsen
Skala och finhacka löken. Ta en stor gryta och smält smöret och häll på oljan. Stek löken så att den blir glasad. I med vitlöken och ingefäran och rör runt. Häll på de torra krydforna och låt dem steka med en stund.

Häll i de krossade tomaterna och låt sjuda i ca 10 minuter och mixa sedan allt till en slät sås. Häll i grädden och sockret och smaka av om det behövs lite mer chili. 

Under tiden steker du kycklingen i oljan. Häll i kycklingen samt skrapa pa av det som finns kvar i stekpannan och resten av marinaden ner i såsen. Koka i 10 minuter. 

Servera med basmatiris, färsk koriander, naanbröd och en god sallad. 

Njuut! Som Erik sa, det här går ju att bjuda folk på  😂


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar