fredag 13 januari 2017

Sockerbolagets STORA matbröd

Mmmm vilket bröd! Det här gjorde min mamma ofta till jul men det passar perfekt även till gryta, frukost eller ja till allt möjligt! Det tar lite tid att laga men åh så gott det blir!

Total jäsningstid: 60+45+50 =155 min (2h 35 min)
Gräddningstid 15+50+15=80 min (1h 20 min)
Total tillagningstid ca 4 timmar

7 1/2 dl vatten
3/4 msk socker
2 liter vetemjöl
50 g jäst
1 msk salt

Blanda mjöl, vatten och salt. Kör i assistenten i 4-5 minuter.
Smula i jästen
Kör assistenten någon minut till så att jästen löser sig.
Täck degen och låt den jäsa i 1 1/2-2 timmar
Platta till degen med degspade och stjälp upp den på bakplåtspapper i en långpanna. Den formar sig själv.
Låt jäsa i 50 minuter. Sätt på ugnen på 225 grader
Att in långpannan i ugnen.
Spruta på lite kallt vatten med en blomkruka när brödet fått lite färg.
Säng värmen till 200 grader efter 15 minuter och fortsätt gräddningen i ytterligare 50 minuter.
Sprayar med vatten ett par gånger under gräddningen så att du får en hård och knaprig skorpa.
Stäng av ugnen, spruta med vatten en sista gång och låt brödet stå kvar i ugnens eftervärlden i ytterligare 15 minuter.


Så gott! Går alldeles utmärkt att frysa!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar