fredag 21 februari 2020

Minisemlor



I vår familj är det inte alla som gillar mandelmassa och kanske inte semlor då heller 😉 Men... jag har hittat en kompromiss - minisemlor - där vi har lite olika fyllning, t ex dansk (vaniljkräm och hallonsylt), fransk (nutella och vispgrädde), norsk (blåbärssylt och grädde) och engelsk (clotted cream och apelsinmarmelad) eller vad man nu känner för.

Fördelen med minisemlor är ju att man kan äta flera 😀 Receptet på semlorna kommer härifrån
https://www.kungsornen.se/recept/bullar/semlor/svenska-mini-semlor/


Ingredienser, ca 30 semlor

Steg 1:
1,5 dl ljummet vatten (37°C)
210 g vetemjöl
25 g Jäst

Steg 2:
150 g vetemjöl
75 g smör (rumstempererat)
60 g ljus sirap
4 g kardemumma, mortlas
2 g salt

Blanda jäst och vatten. Blanda i vetemjöl och bearbeta i maskin i 7 min och låt sedan vila i 40 min.

Blanda i övriga ingredienser och bearbeta långsamt i 2 min och lite snabbare i 4 min. Täck över degen och låt vila i 10 min.

Sätt ugnen på 220 grader (200 om du har varmluftsugn) Forma degen till en rulle och dela degen i ca 30 st lika delar. Rulla bitarna till bullar och lägg på bakplåt med bakplåtspapper. Täck över och låt jäsa i 40 minuter. Grädda bullarna i 4 – 6 min eller tills de har fått en gyllenbrun färg.

Låt bullarna svalna på plåten.

När de har svalnat lägger ni på önskad fyllning och pudrar lite florsocker över.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar