lördag 26 november 2016

Mammas pepparkakor

Min mamma lagade helt fantastiska pepparkakor. De var flortunna och bara smälter i munnen.... som jag saknar dem. Har nu hittat receptet i alla fall men mina blir inte riktigt så flortunna, har kanske lite för dåligt tålamod när jag kavlar? Kan vara men de smakar i alla fall lika gott!!

2 1/2dl socker
1 1/2 dl sirap
2 1/2 tsk kanel
2 1/2 tsk nejlikor
2 1/2 tsk ingefära
3/4 msk bikarbonat, löst i lite vatten
250 g smör
1 ägg
660 g vetemjöl + 30g till utbaket (motsvarar ca 11 dl + 1/2dl)

Koka ihop socker, sirap och kryddor i tjockbottnad kastrull. Det tar ett par minuter innan allt socker har smällt.

Smält smöret och häll i.

Lös bikarbonaten i ytterst lite vatten. Ta kastrullen från spisen och rör sakta ner bikarbonaten. OBS! Nu bubblar det ordentligt! Rör om.

Vispa upp ägget lätt och tillsätt det. Rör om ordentligt. Häll över smeten i en stor bunke (sila bort ev socker som inte har löst sig)

Mät upp mjölet i ett litermått och tillsätt sakta under omrörning.

Häll över smeten på mjölad plastfolie och platta till den och svep in den i plastfolien och sedan en plastpåse ovanpå detta. Låt degen vila över natten i kylskåpet.

Ta ut degen ca 1 timme innan den ska bakas ut. Den blir ganska hård i kylen.

Sätt ugnen på 200 grader.

Knåda mindre bitar åt gången och kavla sedan ut mellan två ark med plastfolie. Kavla så tunt som möjligt (de är alltså här jag inte har så bra tålamod...:-) )

Grädda kakorna ca 4-5 minuter. Passa noga. Tunna kakor bränns lätt.

Låt pepparkakorna svalna ordentligt innan de läggs i burk.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar