fredag 27 januari 2023

Enklaste kycklingen

Vi äter ofta kyckling här hemma. Godast tycker jag helstekt kyckling är men det tar tid.... trodde jag tills jag upptäckte Tina Nordströms recept som ni hittar här. Galet gott och enkelt! 



Nu har jag min egen variant för som vanligt har jag inte alla ingredienser hemma. Denna går att göra på olika sätt bara att variera med säsong. Just nu är det äppeltider så det blev äpple, vitkål, morot och vitlök under kycklingen istället för rödkål. Men gott blir det!! 

Ingredienser

1 hel kyckling

2 äpplen

1/4 vitkål

1/2 gul lök

Några oreganokvistar

1 citron

1 vitlök

2 msk olivolja

2 msk äppeljuice

Salt och peppar.

Obs detta ska ställas in i kall ugn så starta inte ugnen förrän du är klar med kycklingen. 

Skölj kycklingen och dela den utmed ryggen (ja jag har gjort fel på bilden ovan men det funkar ändå 😃

Tryck till kycklingen så att den blir plattare och snitta lår och bröstbitar ett par gånger. Dela  grönsakerna och äpplet i grova bitar och lägg på en oljad plåt eller större form. Lägg sedan kycklingen ovanpå. Salta och peppra på kycklingen och häll sedan på äppeljuicen runt om. 

Stoppa nu in kycklingen i kall ugn och sätt temperaturen på 200 grader och ställ klockan på 45 minuter. När klockan ringer, kolla att kycklingen är klar. Brukar ofta ta skyn och blanda med matlagningsgrädde och koka upp till sås med lite soja. Grönsakerna serverar jag till och vitlöken brukar jag klämma ut och lägga i creme fraiche vilket ger en ljuvlig vitlökssås, bara att välja eller ta båda såserna 😃

Servera med Anettes sommarsallad och potatis som t ex är slungad i vitlök, honung och parmesan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar