lördag 22 augusti 2020

Gofika snabbt!

Svågern kom över på lite fix och fika och jag insåg att jag inte hade något fikabröd hemma alls, inte ens en skorpa... så det blev en rulltårta! Fixad och klar på ca 15 min. 5 min prep, 5 min ugn, 5 min för fyllning och avsvalning sen gofika 😃

Inte den snyggaste bilden men innehållet.... mums! 


 
Ingredienser
3 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 dl mjölk
Fyllning: 2 dl sylt eller mos

Sätt ugnen på 200 grader. Ta ett bakplåtspapper och vik kanterna så att du får en form, jag brukar sätta en häfta i varje hörn men man måste vara någa så att de inte hamnar i smeten sen. 

Vispa socker och ägg riktigt pösigt. Vänd ner mjölet och bakpulvret, alltså inte vispa mer då fluffigheten. Häll sedan i mjölken och rör runt.

Häll smeten i bakplåtsformen och bred ut den hela vägen ut ut i kanterna. In med plåten i ugnen i 5 minuter.

När plåten är i ugnen tar du fram en plåt, och ett bakplåtspapper till.

Ta ut kakan när den är klar. Strössla socker över den varma ytan och lägg på bakplåtspappret och sen den andra plåten. Vänd allt upp och ner och ta bort den varma plåten och dra av bakplåtspappret från kakan. Fastnar pappret kan man badda med lite vatten. 

Bred på sylten på ca 2/3 av kakan, från långsidan och uppåt. Jag använde äppelmos. Rulla ihop, använd bakplåtspappret som den ligger på för att rulla och göra rullen tight. Ev behövs en liten sträng till för att "limma" ihop rullen. Låt den svalna lite innan servering, dvs sätt på kaffet och blanda saften! Klart! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar